[Ronda de análisis] Ghost of Tsushima
#1
Cita
Vandal - 8.5

Ghost of Tsushima es un juego que hace de su ambientación su principal factor diferenciador, transportándonos a un precioso mundo abierto por el que da gusto perderse. Quizá no haga nada nuevo ni revolucionario dentro del género, pero su ejecución es más que notable y nos lo ha hecho pasar en grande descubriendo sus secretos, librando intensos duelos con nuestra katana, disfrutando de su historia y su cuidada narrativa, expandiendo nuestra leyenda y cumpliendo elaboradas misiones de todo tipo.

Dista mucho de ser perfecto y cosas como el sigilo, la cámara, la variedad de actividades o la IA podrían haber dado más de sí, pero al final, el recuerdo que nos queda es el de haber vivido una entretenidísima aventura repleta de grandes momentos con la que hemos echado unas horas estupendas, así que si te atrae su fascinante trasfondo y quieres vivir en tus propias carnes una auténtica película clásica de samuráis, difícilmente te decepcionará todo lo que tiene por ofrecerte la nueva obra de Sucker Punch.

Meristation - 8.5

Ghost of Tsushima es una producción cuidada en la que está claro que Sucker Punch y SIE han puesto mucho interés en que esté a un nivel destacable, que lo está. Audiovisualmente es una producción exquisita, entre lo mejor de la generación en algunos aspectos; el sistema de combate es siempre entretenido aunque la curva de dificultad falle un poco en la recta final al tener habilidades demasiado potentes; y el cuidado general que se ha puesto resulta destacable y satisfactorio. Pero algunas de las debilidades de los creadores de Infamous y Sly Cooper siguen estando presentes. El equipo necesita subir el listón a la hora de contar historias o crear personajes para alcanzar la excelencia, y también necesita expandir su equipo de diseñadores de misiones si quieren hacer juegos abiertos a la altura de los mejores en pleno 2020. Que sea un juego fundamentalmente de acción no le exime de la crítica sobre la repetición diseños de misiones que resultan sosos en un primer lugar y nos obliga a replantearnos de nuevo la pregunta de si en verdad es necesario que tantos juegos hoy en día tengan mundos abiertos; en el caso de Tsushima lo podemos justificar como la forma de crear un mundo variado y de singular belleza, pero el conjunto del juego, su variedad de misiones, enemigos y densidad de la historia no bastan para justificar todo ese terreno.

El listón hoy en día para los juegos de mundo abierto es más alto y los desarrolladores tienen que ser conscientes de que será cada vez más difícil estar a la altura de los títulos más sobresalientes en esta división. Con todo y dejando claro esto, Ghost of Tsushima es un gran título, repleto de momentos visuales para el recuerdo y con un sistema de combate bien planteado que cumple más que dignamente con su papel de gran producción, despidiendo además por todo lo alto una PS4 que salvo sorpresa ha recibido su último gran juego exclusivo, uno que saca partido a la máquina y que nos hace mirar esperanzados a lo que los estudios mundiales de Sony estén cocinando para PS5.

Hobby Consolas - 91

Sucker Punch se despide de PS4 con un "sandbox" muy pulido, que destaca por el sistema de combate y la cuidada ambientación samurái, pero con un desarrollo poco arriesgado. Intachable en lo técnico.

Eurogamer España - Recomendado

Así que, en definitiva, lo que tenemos aquí delante es un juego que aspira alto, pero no necesariamente parece tener voluntad de revolucionar el medio, ni de ser referente de nada. Sus metas son, simple y llanamente, que entendamos y empaticemos con las aspiraciones de sus personajes, que nos sumerjamos en la mitología del samurái, en su código ético, y en las difíciles decisiones que tiene que tomar cuando las cosas se ponen duras. Cuando Ghost of Tsushima apuesta alto, es capaz de sorprendernos con un saber hacer incomparable; cuando se conforma con lo que ya existe, con lo que ya sabe hacer, no es brillante, pero nunca deja de funcionar del todo. Al final, lo importante, creo, es el homenaje: la imposible consciencia, todo el rato, de que es un juego que surge del amor, del amor hacia el samurái, hacia la ficción que lo ensalza, hacia la historia que apoya sus leyendas. Casi podemos intuir todo el rato a los desarrolladores detrás de la pantalla, mirándonos con estrellas en los ojos, contándonos lo mucho que les apasiona todo esto que admiran y han conseguido replicar. Y al final es esa dedicación, ese cariño, esa pureza, lo que es capaz de levantar casi cualquiera de sus traspiés. Una devoción tan fuerte que es pegajosa, se contagia, y nos acaba dando la sensación de que podríamos vivir en este mundo eternamente; que si lo hiciéramos, sabríamos mejor incluso que nuestro protagonista cómo escoger nuestro camino. Morir con honor o vivir sin él. O ambas cosas a la vez, como tantos guerreros antes que él, y que nosotros.

Area Jugones - 8

En resumen podemos ver como Ghost of Tsushima ha terminado siendo algo menos de lo que hubiéramos deseado encontrar. Es un juego muy disfrutable con un sistema de misiones muy bien realizada, con una progresión que engancha y con un acabado gráfico y diseño artístico de primer nivel. No obstante además de todas las bondades hay que avistar otros puntos oscuros, pues en algunos aspectos parece que haya falta algo de tiempo para pulir algunos aspectos que lo podrían haber convertido en una obra magna. A la historia y a la narrativa le falta algo de fuerza y el argumento base que mueve todo el juego se siente algo flojo, siendo esta la principal losa que sufre Ghost of Tsushima.

No obstante estamos delante de un juego más que disfrutable que aporta una gran cantidad de horas de juego. El título te invita a seguir explorando la isla de Tsushima mientras completamos la gran cantidad de misiones, desbloquemos habilidades, trajes y liberamos a la isla de la opresión de los mongoles.

Anait - 6

Bienintencionada como seguro es la intención, en ocasiones parece que Sucker Punch confíe más en el poder evocador del material en el que se basa estéticamente (el Japón antiguo, los haikus, la flauta shakuhachi, el cine de Kurosawa) que en su propia capacidad para evocar a través del diseño de juego, lleno de ideas interesantes pero ejecutadas con una brocha gorda que parece más resultado de las sin duda valiosas sesiones de playtesting a las que se ha sometido el juego que a una dirección fuerte y una visión clara y por la que se ha apostado hasta el final. El resultado es un juego de mundo abierto competente, nunca menos agradable de lo que debería pero siempre con problemas para hacer valer lo que tiene de único o para proponer maneras de jugar en las que se vea una personalidad fuerte. Ojalá pudiera decir de Ghost of Tsushima que es un juego llamado a despertar pasiones; al contrario, su inelegancia no es ofensiva ni molesta, sino que, al revés, está milimétricamente calculada para seguir al dedillo todas las lecciones de buen uso del manual de un tipo de triple A que, a las puertas de una nueva generación, parece tener más problemas que otros géneros para sorprender y para dejar marca en la gente.

Edmond Tran: GameSpot:
Cita:(7/10)
Ghost of Tsushima's story hits hard in the game's third and final act, and ends in spectacular fashion. It left me with the same kinds of strong emotions I felt at the end of all my favourite samurai film epics, and had me eager to watch them all again. The game hits a lot of fantastic cinematic highs, and those ultimately lift it above the trappings of its familiar open-world quest design and all the innate weaknesses that come with it--but those imperfections and dull edges are definitely still there. Ghost of Tsushima is at its best when you're riding your horse and taking in the beautiful world on your own terms, armed with a sword and a screenshot button, allowing the environmental cues and your own curiosity to guide you. It's not quite a Criterion classic, but a lot of the time it sure looks like one.
Ian Walker: Kotaku:
Cita:Ghost of Tsushima is pretty as heck—sporadic capturing left me with almost 50 GB worth of screenshots and short video clips to sift through—but at its core, it’s just another open-world game. I found myself audibly sighing every time I crested a hill towards a mystery objective only to find another fox to follow or another haiku to compose. These diversions, while unique at first glance, proved to just be busy work as time wore on. I was so strong by the end of the game—filling up every skill tree is easy if you ignore the main story and just explore for a bit—that I didn’t even bother using stealth tactics for the last third. I don’t think I even died after the first few hours. There’s so little to get excited about in Tsushima once the initial wonder of the wind physics and lush environments wears off that the only thing that kept me going was my own innate desire to fill out the entire map. And that can only hold someone’s interest for so long.
Matt Miller: Game Informer:
Cita:(9.5/10)
Ghost of Tsushima captures the mystique, fierce violence, and barely contained emotional angst of the great samurai films. The line of inspiration is clearly purposeful; Sucker Punch included a gorgeous “Kurosawa Mode,” which sets a black-and-white, film-grain, audio-treated effect that doubles down on the classic cinematic vibe. It’s well worth turning on, if only for a few missions. But even beyond that cool feature, this is a game that nails the aesthetic it’s shooting for, firmly establishing itself as the medium’s defining samurai saga.
Andrew Webster: The Verge:
Cita:The latest PS4 game from developer Sucker Punch is an attempt to merge the structure of a conventional open-world game with the setting of a classic samurai film. Think of it as Assassin’s Creed by way of Akira Kurosawa. When things click, it’s amazing; Ghost is a beautiful game, one full of focused, contemplative moments, from tense, one-on-one sword duels to peaceful retreats to compose haiku under a tree. Ghost doesn’t hit the same highs as its cinematic inspirations, but it apes their themes and style in a way that at least feels unique for a video game.

The problem is that it so often isn’t quiet. Open-world games are big and busy, and those elements — the gigantic battles, the sprawling map, the copious sidequests, the repetitive mission structure — drown out what makes Ghost feel special. The two sides of the game feel constantly at odds. When it works, it’s incredible. The rest of the time, it’s yet another open-world action game.
Kirk McKeand: VG247:
Cita:(★★★ out of five):
Like the samurai, Ghost of Tsushima feels like a relic of a bygone era.
Sam Machkovech: Ars Technica:
Cita:An open-world adventure can nail tropes like graphics, combat, stealth, or modes of transportation and feel amazing at first blush. But what keeps us hooked to the required repetition of the genre once players get to a game's 10th or 20th hour? Some open-world fans may opt to skip dialogue and plot sequences while clearing missions and killing foes, hooked to the basic rush of gameplay mechanics. GoT is fine in that respect—a good measure above "competent," though not revolutionary.

But the reason I am absolutely captivated and excited by this game is because it marries all of that content—how it looks, how battles play out, how quests are linked together, how good it feels to ride its horses through giant fields of dramatically lit flowers and trees—with a sense of purpose, which Sucker Punch constantly reinforces in surprising ways. Sakai ranks among the best Sony video game heroes in recent memory—and, gosh, that's high praise, considering what Sony Interactive Entertainment has produced in the PS4 era. But that's arguably because everyone and everything in his path feels so real, so human, and so alive.

If you need to get lost in over 30 hours of heroic gameplay right now, in a single-player adventure with no online connectivity gimmicks or content locked away as DLC, Sucker Punch has you covered with an instant contender for 2020's game of the year.Click to shrink...
Caleb Wysor: The Spiel Times:
Cita:(7/10)
Ghost of Tsushima is an enjoyable but muddled experience: its strong gameplay fundamentals are hampered by a lack of originality and weak storytelling.
Chris Tapsell: Eurogamer:
Cita:Like the game itself, they go for authenticity through facsimile - recreating moments without the requisite weight and context. And, like the game itself, they're lacking a little depth. Despite the immediate and undeniable thrill, the gloss can be just a little too quick to wear off.
Robert Ramsey: Push Square:
Cita:(9/10)
Ghost of Tsushima is a joy to play and a joy to behold. Sucker Punch has crafted one of the most memorable open world games of this generation, buoyed by an immensely satisfying combat system and an engaging, dramatic story. Unlike many of its open world peers, it's a refined and focused experience -- gripping and immaculately presented at its best. A fitting first-party swansong for the PS4.
Kieron Verbrugge: Press Start:
Cita:(8.5/10)
Ghost of Tsushima might be built from the same stuff as its AAA, open world contemporaries, but that doesn't stop it from being one of the best open world experiences of the generation. Sucker Punch has set its samurai fantasy apart by presenting players with a beautiful world that is rewarding to explore, with many mysteries to uncover. Jin's story is a compelling tale pulled from the pages of the epics, and it's just one of many that the game has to offer. The game isn't perfect, but it's not often I spend upwards of 50 hours playing an open world game to total completion and immediately want to jump back in, even if it's just to sit and watch the breeze roll by.
Alessio Palumbo: Wccftech:
Cita:(9/10)
Ghost of Tsushima is Sucker Punch's best game yet and a great open world title capable of measuring to some of the biggest names in the genre. The excellent rendition of feudal Japan, along with its well-written characters and story, make Ghost of Tsushima stand out as the last must-have PlayStation 4 exclusive.
Andrew Beeken: Next Gen Base:
Cita:(9/10)
A game full of meaningful moments, of quiet contemplation and brutal, savage combat. A game about family, tradition, honour and change that comes at a significant point of change in Sony’s videogame strategy. A more hopeful and less alienating experience than The Last of Us Part II and a step back to a more gentle and inviting form of open world adventure, Ghost of Tsushima is both a celebration of the past and a look towards the future, and is a fitting first party swansong for the PS4.
Kobi Rosenthal: PC Galaxy (Before Embargo)
Cita:(9.5/10) (Review in Hebrew, excerpt was machine-translated, tag/DM me if a better translation can be offered):

Ghost of Tsushima is another great open-world game from Sucker Punch.

While the battle system can be a bit stiff and would have benefited more from enemy variety and depth, it is still an amazing game in terms of gameplay, visuals, and story with a busy and lively world which serves as the biggest attraction of the game with each mission and place that feels important and interesting. Ghost of Tsushima is the ultimate samurai game, and closes the generation in a big way.







#2
Cita
Yo paso de ver nada, por mi parte caerá tiene muy buena pinta, aunque tengo una corazonada y creo que me decepcionará un poco, ya veremos.


Salto de foro:


Usuarios navegando en este tema: 1 invitado(s)